Thursday

ehhm....aku.

Ya Aku redha Allah sbg Rabbku…krna itulah janji ku kpdNYA sblm ku melihat alam dunia ini…

وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى شَهِدْنَا أَن تَقُولُواْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ [الأعراف : 172[

“Dan (ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil kesaksian terhadap jiwa mereka (seraya berfirman): "Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Betul (Engkau Tuhan kami), kami menjadi saksi." (Kami lakukan yang demikian itu) agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan: "Sesungguhnya kami (bani Adam) adalah orang-orang yang lengah terhadap ini (keesaan Tuhan)"-al a’raf:172-

Berjihad di jln Allah???
itulah cita2 ku…



krna itulah syarat jual beli dgn Allah swt…untuk mendapat syurga yg abadi dan terlepas dari salah satu cabang kemunafikan.

إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقّاً فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ [التوبة : 111]

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar–at taubah : 111.

من مات ولم يغز ، ولم يحدث به نفسه ، مات على شعبة من نفاق
الراوي: أبو هريرة المحدث: مسلم - المصدر: المسند الصحيح - الصفحة أو الرقم: 1910
خلاصة الدرجة: صحيح

“Barang siapa mati kemudian tidak berperang( fi sabilillah ) dan tidak pernah terdetik di dalam hatinya untuk berperang maka dia akan mati dalam salah satu cabang dari nifaq.” –hadist sohih riwayat muslim

ingat mati hanya sekali..kemana dan dimana pun kalian berada maut pasti akan menjeput.. pilihla mati yg mulia..

-Kecintaanku kepada sesama muslim tidak berbelah bagi…

مثل المؤمنين في توادهم وتراحمهم وتعاطفهم ، مثل الجسد . إذا اشتكى منه عضو ، تداعى له سائر الجسد بالسهر والحمى
الراوي: النعمان بن بشير المحدث: مسلم - المصدر: المسند الصحيح - الصفحة أو الرقم: 2586
خلاصة الدرجة: صحيح

Permisalan bagi seorg mu’min dgn mu’min yg lain dalam kecintaan , kasih sayang dan sifat lemah lembut mereka antara satu sama lain seperti satu jasad. Jika satu bahagian badan ini merasa sakit maka seluruh jasad akan merasa sakit dan demam.- hadist sohih riwayat muslim-

Melihat org muslim di injak2 kehormatannya x kan kubiarkan…ingat pesan rasulullah :
من لا يهتم بأمر المسلمين ؛ فليس منهم
الراوي: حذيفة بن اليمان المحدث: الألباني - المصدر: ضعيف الترغيب - الصفحة أو الرقم: 1099
خلاصة الدرجة: ضعيف


“Barangsiapa yang tidak ambil peduli atas urusan kaum muslimin maka dia bukanlah dari umatku ..”-hadist dhoif riwayat al-albani-
Read More......

Saturday

What ur Excuse!!!

































Read More......

Sunday

Aku, Kawan dan Kolam Renang

"Kuatnya ko berenang sampai buat 18 putaran dari awal mask sampai la nk tutup kolam renang ni..aku 3 putaran je da tak larat da" kta seorang kawan... ..dalam hati ku bercakap "aku pun 1 putaran da x larat jga sebenarnya..iya la da berkurun lama x berenang 2 yg x larat 2 huhu ...

Ehhm, ku pikir2 mungkin kita dapat berkongsi beberapa pengajaran dari peristiwa di atas :

Kunci sebenar sya blh bertahan lama adalah sabar,yakin dan ada target yg jelas...saya pun klu di turut bukanlah terer dalam bab renang2 ni..tapi sabar dan keyakinan 2 yg membolehkan ak buat semua 2...ak teringat masa sekolah dulu di DS...masa 2 ak dan kawan2 pergi berenang di sebuah tasik yg luas..kmi berenang di tepi tasik je maklum la tasik tu luas dan dalam...ada sorg kwn 2( bdnnya kurus je..lebih kurus dari dude kot ( sowwy dut )) cba berenang merentasi tasik tersebut...cuba bayangkan beliau berenang dri ujung ke ujung 2 lebih kurang 1 jam tanpa henti dahsyat bukan..ketika di tanya knapa blh tahan lama berenang jwabnya apa...

1. Sabar walaupun terasa letih sangat karena keletihan itu akan hilang berganti dengan rasa nikmatnya berenang 2. (fanshib..fainna lazzata ba'da ta'ab)
2. Sentiasa motivasi diri ini..."kalu sya menyerah kalah saya akan mati kelemasan di tgh tasik ini...maknanya mati sia2."
3. Yakin akan ke bolehan diri
4. yang terpenting niat 2 kena betul lillahi ta'ala ( i'dad fi sabilillah ), karena satu amalan yg sama dapat ganjaran yg berbeza..klu niat kita berenang ni hanya untuk kesihatan dan suka2 kita akan dapat apa yg kita hajatkan, kalu kita niat lillahi ta'ala, kita akan dapat pahala dan sehat tubuh badan... ( tentunya niat ikhlas 2 disertai dengan tuntunan yg betul dari nabi )..

Klu kita renung kembali sejarah silam kesabaran merupakan salah satu kunci utama kejayaan umat islam diantaranya:

Lihat bilal bin rabbah ra kesabaran beliau dalam mempertahankn keimananan sanggup di siksa di bawa sinar terik matahari di padang pasir natijah dari keimanan beliau beliau mendapat predikat dari rasul suara tapak capal beliau sudah terdengar di syurga meskipun beliau masih hidup bersama rasullah..

Lihat keluarga yasir ra ibu bapaknya mati di siksa oleh kaum quraisy namun mereka tetap teguh dengan keimanan natijahnya keluarga beliau di janjikan oleh rasulullah tempat di syurga ( sabran ya ahla yasir fainna maw'idakum aljannah)

pada zaman tabi'in ada seorg brtanya kepada seorang ulama' akan pentingnya makna sabar kemudian beliau mengajak org tersebut kesuatu tmpt..beliau kemudian menghidupkan dua buah lilin..kemudian beliau menyuruh untuk bersemaan meletakkan ujung kuku di ats nyalaan lilin tersebut siapa diantara mereka yg tersabar...setelah meletakkan ujung kuku diatas lilin dalam beberapa saat org tersebut merasa kesakitan dan menarik tangannya sementara sang ulama' masih tetap beratahan dalam beberapa saat..kemudian org 2 pun bertanya..apa maksud semua ni...sang ulama pun menjawab kalau la anda boleh sabar sedikit sahaja niscaya anda bolh mengalahkan saya..( kuncinya sabar)

kita lihat said qutub ketika hendak di laksanakan hukuman gantung terhadapnya..datang seorg pegawai tinggi kerajaan menyuruh beliau hanya untuk meminta ma'af kepada rezim pemerintah saat itu dan hukuman gantung akan dibatalkan kemudian beliau menolak..selepas itu datangla seorg ulama azhar yg menyuruhnya membaca lailaha illlallah...apa kata beliau..."atas kalimah lailaha illallah ak berada di tiang gantungan ini semantara anda makan dan minum dengan menjual kalimah lailaha illahllah"- sanggupka kita sabar berhadapan dgn tiang gantungan mcm beliau hanya untuk menyuarakan kebenaran di depan penguasa yg zalim??)

demikian pula kisah imam samudra cs dan kisah2 lainnya yg boleh di jadikan tauladan dalam mengukur setingkat mana tahap kesabaran kita..

by barboza07
Read More......

Friday

mesgreysend...aku dan perubahan..

Kursus..kursus..kursus...sempat juga perkataan tu terkeluar dari mulut ini. Terbayang d benak ni segala ocehan..bentakan..hardikan..dan segala doktrin yg bkal kmi terima.Sesampai d sana perasaan ini agak hairan jga, kitorg dok dlm chalet yg kira agak mewah ..1 chalet 2k 4 org (mcm pg brcuti je)..jdual kelas yg x terlalu padat..pelajrn2 macam pencairan, trivia,belon, topeng, kembara buta, aku dan perubahan dan muhasabah diri..byk membrikan input2 yg berguna bg sya n kwn2..Walaupun kbykn pljrn d atas brsifat kebudak2kn nyg penting katanya kita enjoyyyy...




Read More......

Wednesday

Read More......

PPSMI???

PPSMI...
ehmmm,
setuju??
tidak setuju???
stiap orang ada persepsi masing2...ada yg setuju ada yg tidak...

kalau kita mengimbas sejarah masa lalu...kejayaan suatu peradaban itu bukan bergantung pada bangsa dan bahasa org lain...tp memajukan bangsa dgn acuan bangsa dan bahasa sendiri...

peradaban islam di andalus mencapai puncak keemasan dgn mentrjmahkan ribuan kitab2 dr bhs yunani dan parsi kedalm bhs arab dan mula mengkaji dan mencipta benda2 baru dalam sejarah umat manusia...

peradaban barat mulai berubah pada akhir abad ke 15 setelah kaum cerdik pandai mereka mempelajari bhs arab...dan menterjemahkan buku2 umt islam kedalam bhs ibunda mereka ..

jepun dlm masa 50 thun setelah pengeboman hirosima dan nagasaki menjadi satu bangsa yg mju dalam bidang tekhnologi..kuncinya..dasar cinta bahasa dan doktrin sifat2 kreatif dan mencipta satu benda baru sejak dr dini lagi...


so....cinta dan memperkaya bhs sendiri..bukanlah langkah kolot, mundur kebelakang dan anti kemajuan tapi meupakan salah satu kunci kejayaan tamadun masa lalu...kini...dan akan datang.

Pikir2 kan lah wahai org yg berakal.. Read More......