Saturday

sibawaihi consultancy and services..

Ramai yang tidak boleh membaca al quran walau pun umur sudah mencecah 30 an..
Ramai yang pandai quran, tapi tidak paham apa isi al-quran..
Ramai yang ingin belajar bahasa arab, tapi tidak tau mana nak cari ustaz yg sanggup ajar ke rumah2..


melihat fenomena dan realiti di atas...kami beberapa grup anak muda berinisiatif menubuhkan dan menjalankan...
sibawaihi consultancy and services sebagai wadah gerak kerja untuk menyebarkan dan menyemat hati umat islam dengan bahasa alquran.

antara perkhidmatan yg kami sediakan untuk tahap permulaan

- Home tusyen

- Belajar baca quran.

- Kem Motivasi Bahasa Arab

- Kem Smart Sholat

- Skor A

- Printing and Publishing


doakan kami boleh bergerak maju bersama2 consultant2 yang laen dalam mengajar dan mendidik generasi baru kearah berfikiran kreatif, inovatif, dan faham terhadap bahasa al-quran dan hadist


yg berminat boleh hubungi..

Tuan Azreen Azhar : 013-2127061
Ismail Mustafa : 013-2127041
Noor Naelah : 019-3688495




Read More......

Monday

2 Minggu di UM

2 minggu di UM...

ada yg merasa bagaikan brbulan2 lamanya...
ada pula yg brkata "rasa sekejap je"
ada pula yg hanya membiarkan hari-hari brjlan begitu shaja..mengikut putaran waktu yg telah di tetapkan...

bagi saya...apa saja pandangan org..hari-hari dihitung tak dihitung dia akan tetap pergi meninggalkn kita..tnpa menoleh sedikit pun kebelakang..pergi jauh dan tak kan pernah kembali untuk selamanya..
karena waktu itu adalah kehidupan itu sendiri..
teringat kata Dr abdul aziz bargaout,seorg lecture critical thinking ketika mengisi talk tentang management masa "ada siapa yg nak bagi ak masa yg dia punya?ak akan belinya walaupun mahal harganya karena masa yg telah kita lalui itu adalah kehidupan kita sendiri"..

yup..." waktu adalah kehidupan "


2 minggu di UM...

banyak pengalaman yg boleh di raih sebagai bekalan menyongsong hari2 yg akan datang....memang untuk membentuk satu pribadi yang tahan lasak dengan pelbagai macam dugaan dan cubaan bukanlah satu hal yang mudah perlu brbulan bahkan sampai bertahun blh jadi..3 tahun brsama suksis dalam latihan 2k membina sifat disiplin nie x mncukupi..


tp dalam masa 2 minggu d UM..perasaan disiplin..percaya diri..yakin boleh buat..dan belajar tepat masa..sedikit demi sedikit bercambah d dalam hati dan pikiran ini...mudah2an akan tetap brcambah dan tumbuh subur dlm diri ini...insyaAllah...


ayat motivasi yg selalu d ucakpkan...walaupun ia bukannya bnda baru bg yg sentiasa mntadabburi al quran dan hadist..

benda mudah diucap sangat payah untuk diamal...very nice..


Stay to focus...


stay to learn...


stay to think..


stay to pray..


stay to.... Read More......

Tuesday

Ringkasan Syarah ibn 'aqil part 1

Syarah ibn 'aqil merupakan salah satu kitab nahwu yang dijadikan rujukan dalam proses belajar mengajar di pelbagai institusi pendidikan..STAM, UIA, ma'had2 dan beberapa universiti lainnya masi menggunakan buku ini sbagai salah satu asas bljr nahwu..bagi yang ingin mendalami ilmu tatabahasa arab disarankan untuk belajar kitab matan ijrumiyyah dahulu dan beberapa buku-buku nahwu modern sebelum belajar syarah ibn 'aqil dan kitab2 nahwu klasik yang lainnya. hal ini boleh mempermudahkan kita untuk mengkaji dan mendalami bahasa arab dengan lebih baik lagi..


serupa dengan kitab-kitab klasik lainnya..syarah ibn 'aqil jga agak susah di fahami jadi perlu inisiatif lain supaya kita dapat mengambil manfaat dari isi kitab ini. jadi ringkasan sangat penting untuk para pelajar dapat mengulang kaji pelajaran dengan lebih baik dan berkesan.


InsyaAllah di sini, saya telah taipkan semula ringkasan syarah ibn 'aqil yg saya ambil dari buku syarah ibn 'aqil dan beberapa ringkasan lain yg telah dibuat oleh para azatidz ..


Semoga berguna dan selamat mendownload .

إعمال اسم الفاعل
download

إعمال الصفة المشبهة
download

إعمال صيغ المبالغة
download

المفعول له
download

المفعول المطلق
download

المفعول معه
download

ما يعمل عمل الفعل
download

حروف الجر
download

الحال
download

إعمال اسم المفعول
download

نائب الفاعل
download

الإضافة
download

الفاعل
download
Read More......

Friday

Pesanan terakhir buat istriku

Ketika mengembara di dunia maya..mencari-cari sesuatu yang baik untuk komsumsi minda dan hati...terjumpa satu puisi yg bagus untuk di kongsi bersama..
puisi seorg suami kepada si istri.

Si istri yg selama ni setia bersama menemani si suami dalam keadaan suka dan duka, mengharungi bahtera kehidupan yg penuh dgn mehnah dan ranjau kehidupan..menyemat kebahagian bersama dan janji-janji setia..kini telah pergi jauh ke alam lain meninggalkan sang suami sindiri diatas berjalan di atas hamparan dunia yg tak berpengujung......selamat membaca.


Sebenarnya ini bukan tentang kematianmu, bukan itu.

Karena, aku tahu bahwa semua yang ada pasti menjadi tiada pada akhirnya,

dan kematian adalah sesuatu yang pasti,

dan kali ini adalah giliranmu untuk pergi, aku sangat tahu itu.

Tapi yang membuatku tersentak sedemikian hebat,

adalah kenyataan bahwa kematian benar-benar dapat memutuskan kebahagiaan dalam diri seseorang, sekejap saja, lalu rasanya mampu membuatku menjadi nelangsa setengah mati, hatiku seperti tak di tempatnya, dan tubuhku serasa kosong melompong, hilang isi.

Kau tahu sayang, rasanya seperti angin yang tiba-tiba hilang berganti kemarau gersang.

Pada airmata yang jatuh kali ini, aku selipkan salam perpisahan panjang,

pada kesetiaan yang telah kau ukir, pada kenangan pahit manis selama kau ada,

aku bukan hendak megeluh, tapi rasanya terlalu sebentar kau disini.
Mereka mengira aku lah kekasih yang baik bagimu sayang,

tanpa mereka sadari, bahwa kaulah yang menjadikan aku kekasih yang baik.

mana mungkin aku setia padahal memang kecenderunganku adalah mendua, tapi kau ajarkan aku kesetiaan, sehingga aku setia, kau ajarkan aku arti cinta, sehingga aku mampu mencintaimu seperti ini.

Selamat jalan,

Kau dari-Nya, dan kembali pada-Nya,
kau dulu tiada untukku, dan sekarang kembali tiada.

selamat jalan sayang,
cahaya mataku, penyejuk jiwaku,
selamat jalan,
calon bidadari surgaku ....




http://www.detiknews.com/read/2010/05/27/115819/1365025/10/puisi-cinta-untuk-ainun-di-dunia-maya-bukan-karya-bj-habibie Read More......

Tuesday

Nasihat kawan...

Kata-kata hikmah dan nasihat kawan2 FB…

Ust Imtihan Assyafi'i:
Seorang yg shalih berpesan, "Nikahkanlah putrimu dengan seorang yg shalih! Jika ia mencintainya, ia akan memuliakannya. Jika ia tidak menyukainya, ia tidak akan menzalimi dan menghinakannya.

Ustzh. Nur Sajidah :

Antara pesanan Ustaz Zaharuddin kepada pengguna FB: 1) Memanipulasi akaun FB utk manfaat Islam melebihi kepentingan peribadi. 2) Tidak berkongsi terlalu byk gambar, perlu diingat ia kekal di syarikat FB even after removal. 3) Hadkan & KURANGKAN SOAL REMEH TEMEH PERIBADI. 4) Sedar bahawa segala info kita di FB boleh menjadi database pihak asing utk memantau kehidupan kita


Ustzh Ummu saif:

Dakwah Islamiyah mengajarkan si bodoh agar mengerti, mengingatkan mereka yang lupa dan memperingatkan yang sombong agar rendah diri dan rendah hati. Kemudian memberi petunjuk kepada yang kafir agar beriman, dan yang musyrik agar bertauhid, yang bermaksiat agar bertaubat dan menjadi ahli ibadah.




Ustzh Siti Hasliza:
Sahabat...Genggaman erat kau berikan, tanda kesatuan kukuh yang tak boleh dipisahkan. Enggan melepaskan perlu dilepaskan...detik masa berlalu jua. Akhirnya ku tinggalkan tak mampu berkata-kata. Perasaan sayu tak mahu berjauhan, namun kerana impian tetap ku gagahkan...mengatakan hari yang sedikit yang perlu ku tunaikan, mengimpikan pertemuan lagi di masa kan dating

Ku cintakan orang-orang yang soleh
Namun, aku bukanlah sebahagian dari mereka

Ku cintakan orang-orang yang berilmu
Namun, kerdilnya aku untuk bersama mereka

Ku cintakan orang-orang yang wara'
Namun, aku bukanlah orang yang layak untuk mereka

Ku cintakan para pejuang Islam
Namun, jauhnya aku untuk mendampingi mereka

Ku cintakan... orang-orang yang bertahajjud di malam hari
Namun, apakah aku jua di kalangan mereka yang bertahajjud?

Ku cintakan orang-orang yang rindukan Rasulullah
Namun, siapalah aku untuk mendekati mereka

Ku cintakan orang-orang yang menghafaz al-Quran
Namun, mampukah aku menjadi sebahagian dari mereka?

Ku cintakan orang-orang yang cintakan akhirat
Namun, hinanya aku bila berdepan dengan mereka

Ku cintakan mereka yang cintakan diriMu wahai Tuhan
Namun, layakkah aku untuk digelar hambaMu yang beriman

Ku cintakan mereka!
Ku cintakan mereka sekalian!


Abu Aisyah Yusuf Yahaya:

Sangat ramai yang akan berpusu untuk menyertai demonstrasi, tetapi sebahagian dari mereka tidak menyertai jemaah di Masjid. Kenapa? Apa yang diperjuangkan sebenarnya?


Abu Hakim:

" HIDUPLAH DENGAN MEMBERI SEBANYAK-BANYAKNYA, BUKAN DENGAN MENERIMA SEBANYAK-BANYAKNYA.."


Abu Nashiruddin Dzul Riyhayn:

أحب الصالحين ولست منهم *** لعلي أنـال بهـم شفاعـة
وأكره من تجارته المعاصي *** ولو كلنا سواء في البضاعة



Ahsan Atsaqofi:
Hemat Pangkal Kaya Rajin Pangkal Pandai. Yes, inilah kata bijak yang semua kita sudah faham betul maksudnya, namun tidak sangat banyak diantara kita yang benar-benar hemat dan benar-benar rajin. Dengan demikian lebih banyak pula kita yang belum kaya dan belum pandai pada bidang yang sebenarnya kita ingin. Selain itu ya...ng perlu diingat adalah bahwa Hemat itu baru pangkalnya saja untuk kaya, dan...


Ust Abdun Nafi' (Ajie Putra Perdana ) :
hal yang paling membahagiakan adalah saat engkau mendapat apa yang engkau impikan ... hal yang paling memuaskan adalah saat engkau dapat menyelesaikan apa yang engkau usahakan ... hal yang paling menyenangkan adalah saat engkau dapat melakukan apa yang engkau inginkan ... dan hal yang paling mengesankan adalah saat eng...kau mampu mengambil manfaat dari apa yang engkau lihat, engkau dengar serta engkau rasakan ...


Ustzh Ummu Salwa:
untuk mencapai kesuksesan penuh dengan perjuangan dan batu kerikil tajam.. tidak semulus yg kita kira

Ust Mujahidin:
jgn bangga dgn berdasi,pakaian terakhir kita adalah kafan..jgn bangga dgn mobil & motor krn kendaraan terakhir kita adalah keranda..jgn bangga dgn tempat tidur yg empuk,karena tempat tidur terakhir kita adalah tanah..jgn bangga dgn rumah mewah,karena rumah terakhir kita adalah kubur..jgn bangga dgn titel,karena titel kita yang terakhir adalah almarhum....


Atika Syakira:
Kadangkala, kita selalu tersalah menginterpretasikan maksud seseorang yang menyampaikan kepada kita. mungkin apa yg dia maksudkan berbeza dengan apa yang kita fahami. sebenarnya kita takkan bisa memahami seseorang melalui apa yang kita nampak melainkan hanya separuh atau kurang daripada pemikirannya yang sebenar


Bos Qodry:
Tak jarang Qt brdoa d kala ksusahan dan membutuhkan sesuatu,mstinya qt jg brdoa dlm kgembiraan bsar dan saat rzki mlmpah


Ust Burhan Shadiq:
Orang yang berbahagia bukanlah orang yang hebat dalam segala hal, tapi orang yang bisa menemukan hal sederhana dalam hidupnya.”

Ust Cecep:
Alaa laita asy-syabab ya'udu yauman, fa akhbarohu fima fa'ala al-masyib (aduhai, jika seandainya waktu muda bisa kembali, akan 'ku kabarkan apa yg diperbuat oleh org yg sdh beruban)


Ust Fatimah Ibrahim:
The pessimist sees difficulty in every opportunity. The optimist sees the opportunity in every difficulty.


Hendry As Sandakany:
Ciptakan suasana bahagia dengan cara memberi dengan orang lain. Dengan cara memberi akan menjadikan hidup kita terasa lebih bererti, sesungguhnya kebahagiaan itu perlu dikongsi

Ust Hamzah Al Hawary:
Tiga perkara yg mrupkn knikmtan dunia adalah brtm saudr seiman,mmbri buka orng shoum,SHOLAT MALAM diakhr mlm".

Ar-risalah:
Memberikan nasehat kepada orang lain, terutama tentang kebenaran dan kesabaran menghindarakan kita dari kerugian dunia akhirat. karena itu jangan ragu menebar nasehat kepada siapa saja


Ust Salman:
kwn2,b'rapa petua mudah hadapi saat2 getir dlm hidup.1)yakin ujian 2 dalamatkn khas kpd kt,bkn brlaku scr kbetuln,memang segalany Allah utuskn utk kt.stiap kali duji maknany Allah brkomunikasi dgn kt 2)prcyalh wlau apapn brlaku kt x mampu ubah apa2 dr takdir Allah.hanya ada 2 pilihan sabar@kufur,yg brlalu ttp kn brlalu.3)hargai ujian Allah sbb dsbalik sabar dihapuskn dosa.slamat mncuba


Ust Umair Ikhwan:

ولـــــدتْكَ أمُّـــــــك بـــــــــاكيــــــا والناس حولك يضحكون سرورا
فاعمل لنفسك أن تكون إذا بكوا في يوم موتك ضاحكا مسرورا


Ust Ihsan:
Bekerja dengan efisien, belajar dengan baik, berpikir dengan licik, beramal dengan iklas, bergaul dengan kasih sayang, berjalan dengan cepat, silakan teruskan, isi dengan rumus: ber........dengan ..............., kutambah berfacebook dengan islami. Gubrak!!!!


Barboza : FB bukanlah wadah untuk berbual kosong belaka, tp boleh di gunakan untuk manfaat kita dunia dan akhirat..


Read More......

Sungai di dalam laut...- bukti kebenaran Al-quran -








Bagi yang minat menonton discovery channel, nama Mr.Jacques Yves Costeau bukannya asing lagi, beliau seorang pakar scuba diving dunia asal france, telah menemukan fenomena ganjil ni di Cenote Angelita, Mexico..dan dikhabarkan beliau telah masuk islam..

Maha suci Allah...ternyata ayat2 kauniyah ini telah disebutkan di dalam al-quran 1400 tahun yg lalu..sebelum adanya penemuan baru tersebut.
Allah berfirman :
Akan Kami perlihatkan secepatnya kepada mereka kelak, bukti-bukti kebenaran Kami di segenap penjuru dunia ini dan pada diri mereka sendiri, sampai terang kepada mereka, bahwa al-Quran ini suatu kebenaran. Belumkah cukup bahwa Tuhan engkau itu menyaksikan segala sesuatu” (QS Fushshilat 53).


“Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan) ; yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi” (QS Al Furqan 53).


Dia membiarkan dua lautan mengalir yang keduanya kemudian bertemu, antara keduanya ada batas yang tidak dilampaui masing-masing" (QS Ar-Rahman 19-20).

untuk rujukan..

1. http://www.voa-islam.com/news/citizens-jurnalism/2010/03/12/3797/mr.jacques-
yves-costeaumasuk-islam-setelah-temukan-mukjizat-%27sungai-di-dalam-laut/

2. http://www.youtube.com/watch?v=RIyvz8th7dU&feature=related

3. http://www.cenoteangelita.com/cenote_info.htm

4. http://ivandrio.wordpress.com/2010/03/07/subhanallah-ada-sungai-dalam-laut/#more-86





untuk download e-book buku tanda2 kebesaran Allah tulisan abdullah M.Ar-rehaili


1. http://www.4shared.com/file/hHXy1nRz/LENGKAP_BUKTI_KEBENARAN_ALQURA.html
2. http://www.ziddu.com/download/8880218/LENGKAP_BUKTI_KEBENARAN_ALQURAN.rar.html

Read More......

Monday

Kaedah Menterjemah


عملية الترجمة عملية مستمرة لا نهاية لها " " perkataan ni selalu diulang oleh ust dalam kelas terjemahan. Menterjemah bukan satu hal yang susah dan bukan pula satu hal yang mudah. Perlu masa untuk memperbaiki terjemahan, karena tidak ada terjemahan yang sempurna, akan sentiasa ada lubang-lubang kekurangan yang perlu diperbaiki.

subjek ini lebih menekankan praktikal berbanding teori. Karena ia melibatkan seni dan kemahiran individu dalam mengolah ayat terjemahan yang disusaikan dengan gaya bahasa yang mudah difahami oleh para pembaca. Perasaan menangis, ketawa, sedih, gembira yang dirasakan oleh pembaca teks asal mestilah dipindahkan ke pembaca teks terjemahan barulah terjemahan mempunyai nilai-nilai tersendiri sebagai naskah terjemahan.

Meskipun terjemahan lebih kepada aspek praktikal, aspek teori pun tidak boleh dilupakan, sedikit sebanyak mesti tahu, berperanannya sebagai "guide" dalam terjemahan untuk memastikan terjemahan kita ikut cara dan kaedah yang betul menurut kode etik terjemahan. Berikut berapa uslub-uslub terjemahan yang telah saya pelajari di dalam kelas terjemahan sem ni. Saya terjemahkan dari buku, dr. majdi haji Ibrahim yg bertajuk "الترجمة بين العربية والملايوية النظاريات والمبادى" Semoga bermanfaat.

Uslub-uslub yang digunakan dalam terjemahan
1. Pinjaman ( الإقتراض )
Menterjemahkan perkataan dari bahasa asal ke bahasa sasar sesuai dengan sebutan perkataan tersebut dalam bahasa asal.
Contoh: AIDS إيدز
Tsunami تسوننامي

Para ahli bahasa berbeza pendapat dalam penggunaan Kaedah penterjemahan ini,
Ada yang menyokong, ada yang menentang, dan ada pula yang ambil jalan pertengahan, menyokong tapi dengan beberapa syarat. Setiap pendapat dikuatkan dengan hujjah masing- masing.

Bagi yang menyokong mereka berpendapat:

.- الإقتراض - merupakan satu fenomena biasa yang mesti berlaku dan tidak dapat di hindari dalam semua bahasa, Hal ini berlaku disebabkan setiap bahasa tidak ada yang sempurna yang mencangkupi dan mengungkapkan semua makna dalam setiap bahasa sasar. Oleh yang demikian kita perlu meminjam perkataan bahasa sasar untuk menggambarkan perkataan yang di maksud.

Bagi yang tidak setuju mereka berpendapat:

Kalau hal ini dibenarkan Si penterjemah akan menterjemahkan teks asal yang susah dengan meminjam perkataan bahasa sasar sahaja, tanpa merujuk ke pelbagai kamus induk untuk mencari makna yang sesuai bagi setiap perkataan.Hal ini menunjukkan kelemahan dan kemalasan si penterjemah.

Lain pulak bagi golongan yang ketiga, mereka melatakkan beberapa syarat dalam penterjemahan:

Di bolehkan menggunakan kaedah penterjemahan di atas dengan syarat :
- Dalam istilah- istilah baru. Misalnya istilah sains dan kedokteran.

Meskipun terjemahan secara pinjaman ( الإقتراض ) fenomena alam yang tidak dapat dihindar, Tapi setiap bahasa berbeza dalam penerimaan kaedah ini berbeza antara satu dengan yang lain. Ada bahasa yang sangat ketat dalam penerimaan bahasa pinjaman. Misalnya bahasa arab, mereka lebih suka membuat istilah-istilah yang sesuai dalam kaedah bahasa sendiri untuk setiap perkataan baru, contohnya : Radio( مذياع ), AIDS ( مرض نقص المناعة المكتسبة ) , komputer, ( حاسوب ).

Ada juga bahasa yang suka dan banyak menerima bahasa pinjaman. Misalnya, bahasa melayu. Bahasa ini memang sangat mudah dalam menerima bahasa pinjaman ( bahasa arab ), terutamanya dalam perkara-perkara yang berkaitan masalah agama. Contohnya : jasad, badan, jisim, ulama, 'alim, ilmiah dan lain-lain.

Bersambung….

Read More......

Friday

sepi + fb

sunyi...sepi...sendiri...
begitu r perasaanku saat ni...
smua org da pada balik kmpung, tinggal ak seorg je yg dok terkurung dalam bilik..
nasib la ada pc ni sebagai peneman diri...so x la bosan sangat...sesekali layan fb..cek fb org...cari2 group n application yg bagus 2 di join..
banyak org kata fb ni,..hanya untuk chat, cari kawan lama.,cari jodoh.. n yg seumpamanya..tp bg sya fb ni..lebih dr pd 2..byk maklumat tntang wbsite yg sgt brmanfaat blh didapati dlm fb...misalnya...maklumat cara nk gunakn n update maktabah syamilah, dunia download..dunia hacker..dunia dongeng..berita dunia islam...dunia buku...dunia pelakon..dan lain2...setiap orang akn berusaha mempromot diri dan webnya..semakin ramai kawan ...semakin ramai la org yg akan melayari web kita..bhkn sampai benda2 buruk pun ada..
2 la fb..halal dan haramnya terletak di tangan kita sebagai pengguna...klu kita gunakan untuk kebaikan dan menyebarkan agama ni insyaAllah Allah ia merupakan kebaikan bg kita...


bak kata pepatah... -سلاح ذو حدين - senjata yg mempunyai dua sisi yg tajam..
2k kebaikan atau sebaliknya...
renung2kn la.. Read More......

Thursday

ketika cinta harus memilih


"ketika cinta harus memilih
"

tajuk buku ini mengingatkan kita para remaja pada hal-hal yang biasa kita alami.
Bagaimana memilih diantara dua pilihan, menjadikannya kekasih atau hanya teman biasa.
tentu saja kita akan merasa bimbang, ragu, gelisah, berlinang airmata..

tetapi pilihan itu harus dipilih..

Pilihan inilah sebagai penentu sebuah neraca iman di dada kita. Agar kita semakin tunduk dan cinta kepada Dia, Allah swt,
jadikan cinta sebagai hal yg mensucikan jiwa, bukan hiasan dunia bertabur dosa.
Cinta remaja yang indah dan penuh pahala

hidup ini penuh dengan pilihan,,,



pilih berkasih atau bersahabat..???

pilih berkasih atau pelajaran???

pilih belajar atau menjadi mangsa cinta???

pilih konsentrasi atau konsextrasi???

pilih markah bagus atau hati hangus???

pilh setiap hari berpahala atau setiap hari berdosa???

pilih masa muda yang indah atau masa muda yang gelisah???


kita sebagai remaja harus bijak memilih,,bukan untuk nafsu duniawi sahaja,,tapi kepentingan kita diakhirat kelak.

bersahabat lagi lebih baik dari ungkapan cinta....

kita akan gembira kalau sahabat kita gembira dan turut bersedih kalau sahabat kita bersedih,,

sebaliknya bercinta boleh menambah banyak musuh...cinta yang selama ini dibina dari umur setahun jagung,,d sekolah rendah sampailah ke menara gading..ketika cinta tu retak berkeping jatuh bertaburan entah kemana..cinta yg dulunya berupa ungkapan sayang hingga ke mati...kita berubah menjadi musuh dan benci hingga ke hati..

Semakin banyak cinta yang telah kita ucapkan kehadapan org yg kononnya kita kasihi dan kemudian berpisah..

sebegitu banyak juga perkataan benci yg akan kita terima dan org yg membenci kita..

karena cinta harus memilih...

ثلاث من كن فيه وجد حلاوة الإيمان :
أن يكون الله ورسوله أحب إليه مما سواهما ،
وأن يحب المرء لا يحبه إلا لله ،
وأن يكره أن يعود في الكفر كما يكره أن يقذف في النار
الراوي: أنس بن مالك المحدث: البخاري - المصدر: صحيح البخاري - الصفحة أو الرقم: 6941
خلاصة حكم المحدث:
[صحيح

Ada tiga perkara, barangsiapa ada di dalamnya maka dia akan mendapat kemanisan iman :
- Dia lebih mencintai Allah dan rasulNya daripada selain keduanya.
- Saling cinta mencintai kerana Allah.
- benci untuk kembali kepada kekufuran, seperti bencinya ia dilemparkan kedalam neraka.



rujukan

karena cinta harus memilih..karya burhan sodiq


Read More......

Sunday

luahan hati anak patani



video


Derap kakiku menyelusuri jalan

Tenang ku bersendiraian dalam kebisuan

ada suara yang menyapa, tanah yang kupijak

seolah-olah berbicara

tahukah kamu tanah ini adalah milikmu

ya..aku tahu ..tanah ini memang milikku

tetapi itu dahulu, itu dahulu


Disebalik bumi subur menghijau

kulihat tanah bersimbah darah

langit cerah dihiasi beburung berkicauan

hakikatnya mendung berhujan airmata

dimata si ibu yang penuh kasih saying

tersirat penderitaan dan pengharapan


cangkul ditangan sang ayah

sekedar menyembunyikan pedang jihad

yang bakal terhunus

kulihat anak2 yang ceria

akan kelabuhkah masa depan mereka?

Diwajah tua yang sedang mengira

detik menghadap tuhan

Masi tersemat persoalan

sempatkah aku mengecap kemerdekaan

akan berterusankah perjuanganku

yang belum aku selesaikan


Tiada guna segulung ijazah jika minda anak muda masih terjajah

Tiada guna kereta mewah jika pejuang masih bermandi darah

Tiada guna rumah yg besar jika maruah bangsaku masih dipijak-pijak

Tiada guna keluarga bahagia jika umatku masih masi teraniaya


Apakah benar itu kebahagian?

Sedangkan detik demi detik satu persatu satu

saudaraku gugur di medan perang.


Singkapi mulianya kesetiaan Fatimah

Sayap kiri sang suami,

Renungi hebatnya keberanian

Asma si srikandi,


Susuri agungnya sejarah pengorbanan

Khadijah istri yang suci,

hidupkan kembali roh kepahlawanan

Abu bakar as-siddiq dalam jwa,

Melangkahlah dengan cinta syahid

Khalid al-walid,


Gentarkan musuh dengan kegarangan umar al-khattab,

Runtuhkan kubuh penjajah dengan ngauman

Hamzah sang singa Allah.




sumber.
member facebook..

Read More......